dimecres, 14 de maig del 2008

XTEC: un portal per als docents

XTEC és la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya adreçada als professionals de l’educació. Aquest portal educatiu presenta múltiples serveis sempre relacionats amb el món de l’educació: notícies d’interès, novetats de les diferents àrees educatives, fòrums, correu web, servei de missatgeria instantània, enllaços a altres espais que tenen a veure amb l’educació, webs de centres catalans, informació sobre estudis i serveis educatius...

Per tant, podem dir que és un recurs molt útil que està a la disposició dels mestres i que segons la nostra opinió val molt la pena de ser-ne usuari.

Una proposta que ens ha semblat molt interessant dins l’apartat Escola Oberta de XTEC, ha estat una activitat anomenada “Parlem dels conflictes” encarada als alumnes de Cicle Superior i plantejada des de l’àrea de coneixement del medi social i cultural. És una proposta molt àmplia que comprèn diferents fases, apart, està adaptada tan als alumnes de cicle inicial com de mitjà com de superior. Per això l’hem trobada tan interessant, perquè s’adapta a tots els nivells. Tot i així, ens centrem en el cicle que hem escollit, el superior.

Creiem que aquesta activitat reflecteix els tema del nostre bloc, ja que vol convivència i estimació entre tots els integrants de la societat. Concretament, la proposta vol treballar una bona cooperació i respecte entre els membres d’una aula.

Es treballen molt les actituds, els sistemes de judici i de mediació, la personalitat de les persones juntament treballant amb les TIC i més concretament, els mitjans de comunicació.


"Parlem dels conflictes"

Prèviament a l’activitat es realitza una avaluació inicial per conèixer la representació que el grup classe fa dels valors en relació a la tolerància, els valors democràtics, les actituds antisexistes i les responsabilitats. Seguidament es fa una reflexió sobre les preguntes del qüestionari on poden sorgir vivències personals.
La segona fase es basa en 5 activitats.
En la primera es defineixen conceptes relacionats amb els conflictes (violència, discriminació...). La segona activitat consisteix en què cada alumne ha de respondre qüestions com: ¿què et ve al cap quan penses en la paraula “conflicte”?
La tercera, consisteix en buscar material audiovisual que representi alguna mena de conflicte i ha d’escriure la seva opinió. Seguidament comença la següent activitat en la qual es barregen coneixements de televisió i valors, ja que per parelles tracten de recordar situacions que hagin vist en mitjans de comunicació sobre conflictes.
Finalment, la última estimula la utilització del diari buscant notícies relacionades amb el tema treballat.

En conclusió, ens sembla que aquesta activitat és molt complerta i és un bon exemple d’integració de les TIC al currículum de primària que en aquest cas és dins l’àrea de Medi Social i Cultural, a més a més de tractar un tema relacionat amb el nostre bloc.


Seguidament teniu l'enllaç a l'activitat:


http://www.xtec.es/audiovisuals/av_aula/pdfs/tv2.2.pdf